Het verhaal van Tijs
Tijs (6) had in zijn peuterjaren veel negatieve ervaringen door zijn taalontwikkelingsstoornis. We merken dat het nu steeds beter gaat", vertelt zijn moeder Bettina. "Hij leert veel en de leerkracht houdt ontzettend goed rekening met hem.”
Tijs zit in groep 3 van een reguliere basisschool. Door zijn taalontwikkelingsstoornis heeft hij moeite met het formuleren van zinnen en spreekt hij woorden niet goed uit. Mensen verstaan of begrijpen Tijs daardoor regelmatig niet en dat frustreert hem behoorlijk. Ook kan hij niet altijd op de juiste woorden komen. Hij heeft zichzelf aangeleerd om dan een heel verhaal te vertellen over dat woord, zodat we het uiteindelijk begrijpen. Heel slim. Tijs is strijdlustig en heeft een enorm doorzettingsvermogen.
Tijs had veel negatieve ervaringen in zijn peuterjaren en was erg onzeker in groep 1. Gelukkig merken we dat het steeds beter gaat en dat hij goed bij leert. Hij krijgt op school ambulante begeleiding van Kentalis en we gaan elke week naar logopedie. Zijn woordenschat is in de afgelopen twee jaar enorm gegroeid en op school is hij nu vooral bezig met het leren van letters en woordjes. Hakken en plakken. Tot ieders verbazing gaat hem dit super goed af. Het is prachtig om hem thuis glimmend van trots het oefenblad te horen lezen.
Het is fijn als de omgeving rekening houdt met zijn taalontwikkelingsstoornis. Je moet hem bijvoorbeeld niet overvallen met veel vragen. De leerkracht doet dat ontzettend goed en stemt steeds af op Tijs. Daarom gaat hij meestal met plezier naar school.
© Kentalis