Toetsen en examens
Bij toetsen en examens zijn voor leerlingen die doof of slechthorend zijn en/of een taalontwikkelingsstoornis hebben aanpassingen mogelijk. Dat kan bij bijvoorbeeld de CITO-toets in het basisonderwijs en ook voor toetsen en examens in het (voortgezet) speciaal onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Zo kun je in een vroeg stadium noodzakelijke aanpassingen inventariseren, deze schriftelijk vastleggen en aanvragen bij de examencommissie.
Basisonderwijs
Welke aanpassingen zijn er nodig bij toetsen voor deze leerling?
Het document 'Richtlijnen voor toetsafname bij slechthorende en dove leerlingen' geeft leerkrachten handvatten om toetsing te standaardiseren en om informatie uit toetsen beter te gebruiken voor het afstemmen van het onderwijs op de behoeften van de leerling. Siméa, Sprong Vooruit, een werkgroep met vertegenwoordigers vanuit het veld en het Cito hebben dit samen opgesteld.
Voortgezet onderwijs
Welke aanpassingen zijn er nodig bij toetsen en examens voor deze leerling?
Het document 'Aanpassingen Toetsen en Examens' geeft een overzicht van de mogelijke aanpassingen bij leerlingen die doof of slechthorend zijn of een taalontwikkelingsstoornis hebben. Lees de inleiding voor de noodzakelijke stappen. Dit document is te gebruiken in het voortgezet onderwijs en het voortgezet speciaal onderwijs. Klik op het overzicht hieronder.
Hoe toets je de mondelinge vaardigheden van dove en slechthorende leerlingen?
Voor zowel het vak Nederlands als voor de Moderne Vreemde Talen is een handreiking beschikbaar. Hier staan suggesties en adviezen voor het inrichten van de schoolexamens. De handreikingen staan hieronder.
Middelbaar beroepsonderwijs
Welke aanpassingen zijn er nodig bij toetsen en examens voor deze student?
Het document 'Aanpassingen Toetsen en Examens' geeft een overzicht van de mogelijke aanpassingen bij studenten die doof of slechthorend zijn of een taalontwikkelingsstoornis hebben. Lees de inleiding voor de noodzakelijke stappen