Passend & Inclusiever
In het programma ‘Passend & Inclusiever’ werken professionals vanuit de vier organisaties die verenigd zijn in Siméa, intensief samen aan het inclusiever maken van het onderwijs.
Route naar inclusief onderwijs in 2025
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft als doel gesteld om in 2035 inclusief onderwijs te realiseren. Dit houdt in dat alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond of beperking, zich optimaal moeten kunnen ontwikkelen in een zo inclusief mogelijke setting. De organisaties in Siméa zijn enthousiast over en steunen deze ambitie. Samen zetten zij stappen om vanuit de specialistische cluster 2 expertise bij te dragen aan dit belangrijke, maatschappelijke doel.
Siméa: op weg naar inclusiever onderwijs voor leerlingen in cluster 2
De organisaties in Siméa zetten zich in voor de ruim 17.000 leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS), die doof of slechthorend zijn, een beperking hebben in horen en zien of communicatief meervoudig beperkt zijn. Daarbij wordt gestreeft om iedere leerling de best passende ondersteuning te bieden binnen de meest inclusieve setting die mogelijk is. Waar mogelijk wordt toegewerkt naar een inclusieve leeromgeving binnen het regulier onderwijs, in de thuisnabije omgeving van de leerling. In sommige gevallen blijven gespecialiseerde settings passender, maar wordt er gewerkt aan meer interactie met leerlingen uit het regulier onderwijs.
Het programma ‘Passend & Inclusiever’
Het realiseren van inclusiever onderwijs doen we zorgvuldig en stap voor stap. Vanuit deze gezamenlijke ambitie is Siméa in 2023 het programma ‘Passend & Inclusiever’ gestart.
Vanuit het programma brengen we in kaart wat er de komende jaren nodig is om een inclusieve leeromgeving te creëren waarin cluster 2-leerlingen:
- zich optimaal kunnen ontwikkelen,
- onderwijs dichtbij huis kunnen ontvangen,
- zich welkom voelen en erbij horen.
We staan pas aan het begin van de ontwikkeling naar inclusief onderwijs en zijn ons bewust van de grote uitdagingen. Samenwerken is daarbij het sleutelwoord. Op de weg naar inclusief onderwijs werken we nauw samen met o.a. het reguliere onderwijs, ouders, leerlingen, wetenschappers en het ministerie van OCW.
Door kennis te delen en samenwerkingen te versterken, zorgen we ervoor dat cluster 2 leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen en ontplooien, in een zo inclusief mogelijke setting met de ondersteuning die nodig is.
Drie centrale thema's
Binnen ‘Passend & Inclusiever’ staan drie thema’s centraal. Thema’s waardoor onze specialistische expertise binnen een inclusieve setting gewaarborgd blijft, nu en in de toekomst. Met als doel: optimale ondersteuning die waarde toevoegt voor de leerlingen die dat nodig hebben.
De drie centrale thema’s zijn:
Thema 1: ‘Ontwikkelen en delen methodes aanpak evidence informed werken’
Onze kennis, aanwezig bij onze professionals, is voor ons als expertiseorganisaties onze grootste waarde. Om van waarde te zijn voor onze (toekomstige) leerlingen, is ons uitgangspunt dat we weten wat we doen en waarom het werkt. Dit noemen we evidence informed werken. Dat doen we op basis van evidence informed interventies. Dat betekent drie dingen: wetenschappelijk onderbouwde meerwaarde, onze praktijkervaring en ons vermogen die situationeel in te zetten. Dit betekent maatwerk voor elke school, docent of leerling.
Voor deze interventies ontwikkelen we met elkaar Siméa-brede standaarden.
Thema 2: ‘Onderzoeken en maken scenario’s inclusief onderwijs oudere leerling/ vso’
Steeds meer leerlingen stromen vanuit de bovenbouw van het speciaal onderwijs door naar het regulier (voortgezet) onderwijs. Er wordt wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de redenen en factoren die hierbij een rol spelen. Dat is gericht op kinderen vanaf het 9e levensjaar.
Mede op basis van die resultaten willen we ook voor oudere leerlingen toewerken naar de beste vorm van inclusief onderwijs.
We brengen voor ouderen leerlingen en het vso verschillende maatwerk-scenario’s in beeld, die passen bij de verschillende doelgroepen en de uitgangsposities in de diverse regio’s in ons land.
Thema 3: ‘Afstemmen en ontwikkelen toekomstig portfolio ambulante dienst’
Wanneer meer leerlingen met een auditieve en/of communicatieve beperking in het regulier onderwijs zitten, hebben zij dáár onze ondersteuning en begeleiding nodig. Die kunnen we door onze ambulante dienstverlening uitstekend bieden. Via ambulante dienstverlening kunnen de school en de leerkracht worden ondersteund waardoor iedere leerling die dat nodig heeft ook in de toekomst gebruik kan maken van onze kennis en expertise.
Ons doel hierbij is om, samen met het regulier onderwijs, te komen tot een aanpak voor de beste manier van ambulante dienstverlening. Het ontwikkelen van dit toekomstbestendige aanbod wordt samen gedaan met het bestaande netwerk van teamleiders vanuit alle vier de organisaties: de TAD (Team Ambulante Dienstverlening). De vanuit thema 1 ontwikkelde standaarden sluiten aan bij dit thema.