Werkwijze

Plannen en agendagebruik

Plannen is voor veel leerlingen een groot probleem. Alleen maar je huiswerk opschrijven in je agenda is niet genoeg. Het gaat erom dat je leert wanneer je aan iets moet werken. Ook is het belangrijk dat de leerling overzicht krijgt van de taken. Dat voorkomt stress en geeft de leerling meer zelfvertrouwen.

Geschikt voor:
  • Taalontwikkelingsstoornis
  • Doof
  • Slechthorend
  • Basisonderwijs
  • Speciaal onderwijs
  • Voortgezet onderwijs
  • Voortgezet speciaal onderwijs
  • Middelbaar beroepsonderwijs
  • Leren leren

De leerling

  • wordt zelfstandiger.
  • onthoudt afspraken en gebeurtenissen beter.
  • krijgt een beter beeld van de dag en de tijd.

Wanneer Plannen en agendagebruik?

In het voortgezet onderwijs is een goede planning enorm belangrijk. Het voorkomt dat een leerling te laat begint met het huiswerk. Maar ook voor leerlingen in groep 7 en 8 is het goed al te oefenen met plannen en een agenda gebruiken. Plannen en agendagebruik helpt daarbij.

Voor wie?

Plannen en agendagebruik is bedoeld voor dove en slechthorende leerlingen en voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis.

Interessante informatie?
Ga in gesprek met de school en de ambulant begeleider over de mogelijkheden. Het gaat om een aanpak op maat.
Meer informatie?
Hoe werkt het?
De leerling leert van de ambulant begeleider huiswerk in de agenda zetten. Ook leert de leerling hoe je een agenda het beste kunt gebruiken. Er wordt soms gebruikgemaakt van een agenda met pictogrammen. In het voortgezet onderwijs wordt er veel gewerkt met een digitaal systeem, zoals Magister. De ambulant begeleider helpt de leerling hiermee te werken. Ook wordt geleerd waar je welke informatie kan vinden en hoe je die moet begrijpen.
Bekijk filmpje pictogenda
agenda plannen

Samenvatting

Veel leerlingen hebben moeite met plannen. Vaak kijken ze pas op het laatste moment in hun agenda, waardoor ze te laat hun huiswerk maken of leren. Met Plannen en agendagebruik leren leerlingen hun huiswerk te plannen en uit te voeren.